Retry
قالب و افزونه نال شده -Avoid Nulled WordPress Themes & Plugins

بهترین راه برای شروع رسیدگی به مبحث پیش رو، ریشه یابی واژه نال است. کافی است سری به فرهنگ لغت بزنید و معنی کلمه null را بیابید. بهترین مفهوم برای نال “بی اثر” است. ترجمه هایی همچون: “بی معنی” و “نا مفهوم” و “خالی،تهی” و همچنین “بدون خروجی”، به تنهایی می توانند مهر تاییدی باشند بر سرفصل خراب کاری های این دست از پلاگین ها در نابود کردن اهداف و کارایی یک وب سایت.

نال می تواند یک چرخه بی انتها باشد که در اکثر نرم افزارها یا عملگرهای سخت افزاری، پردازشگر را از ادامه محاسبه و تحلیل باز می دارد. اما در فرهنگ عامیانه و اکوسیستم وردپرس، پلاگین ها با نقش ها و شرایط مختلفی عرضه می شوند که صفت “نال شده” به اشتباه بر روی اکثر آنها سایه افکنده است. در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی مکانسیم نال بپردازیم.

هدف همه ما از برپایی یک قالب برای وب سایت مان این است که بهترین کیفیت در کدنویسی و یا صفحه ساز مناسب اجازه دهد تا بتوانیم به کمک پلاگین های مرتبط به نیازمان، حداکثر کارایی را به ارمغان آوریم. اما در صورتیکه یک افزونه یا قالب برای مقاصد خراب کارانه دستکاری و کدگذاری شود، داستان فرق می کند.

توجه داشته باشید که تم ها و پلاگین هایی هم هستند که صرفا با حذف لایسنس و یا غیر فعال کرن سریال هایی که برای بروز رسانی بکار گرفته می شوند، در اختیار دیگران قرار میگیرند. در این خصوص باید دقت کنیم که حتما نرم افزارهای وردپرسی را از منابع مطمئن تهیه نماییم زیرا سایت هایی که هیچ نام و نشانی ندارند، قطعا برای دسترسی به داده های شما دست بکار شده اند.

به طور کلی صرف نظر از نسخه‌های رایگان، دو نسخه پرمیوم و نسخه نال شده قالب ، درست مقابل یکدیگر قرار دارند. قالب و افزونه های نال شده ، دقیقاً یک کپی از نسخه پرمیوم به همراه یک سری تغییرات هستند. این نال شدن می‌تواند به دنبال خود عواقبی را داشته باشد! در این آموزش از ژاکت به بررسی و مقایسه نسخه پرمیوم و نسخه نال شده قالب و افزونه های نال شده وردپرس خواهیم پرداخت؛ که چرا باید از این موارد به طور جدی اجتناب کنید و اصلا قالب نال شده چیست .

قالب نال شده چیست؟

در اینجا سوالی پیش می‌آید، که منظور از قالب و افزونه نال شده چیست؟

قالب و افزونه نال شده یک نسخه کپی‌ شده از قالب‌ها و افزونه‌های وردپرس، با کمی تغییرات هستند که به طور غیر مستقیم در اینترنت توزیع شده‌اند. برخی افراد اقدام به فروش مجدد فایل‌های وردپرسی می‌کنند و برخی دیگر با دست ‌کاری قطعه کدها، در این فایل‌ها دست می‌برند، که منافع خود را دنبال کنند. این کار از نظر برخی کاربران از پرداخت هزینه‌های سنگین جلوگیری می‌کند و ظاهراً به نفع کاربر تمام می‏‌شود؛ ولی حقیقت امر چیز دیگری است.

تهیه قالب و افزونه نال شده ممکن است در ظاهر موجب کاهش برخی هزینه‌ها شود، اما از سوی دیگر احتمالاً هزینه‌های پاکسازی وبسایت بسیار گران‌تر از هزینه اولیه تمام می‌شود. مهم‌تر از همه، استفاده از قالب و افزونه نال شده امنیت و یکپارچگی وبسایت‌ها را به خطر می‌اندازد.

نسخه نال شده قالب و افزونه های نال شده

اصولاً از این نوع قالب و افزونه‌ها به عنوان دامی برای هک کردن وبسایت‌ها استفاده‌ می‌‏شود. اگر در حرفه خود کاملاً جدی هستید و قصد دارید به طور حرفه‌ای فعالیت آنلاین خود را دنبال کنید، حتماً باید با معایب قالب و افزونه نال شده آشنا شوید. در ادامه به بررسی 9 دلیل اساسی برای اجتناب از استفاده قالب و افزونه نال شده می‌پردازیم.

1- امنیت

نسخه نال شده قالب و افزونه های نال شده

استفاده از قالب و افزونه نال شده، امنیت وردپرس را به خطر می‌اندازد.کد نویسی پوسته ها و پلاگین های وردپرس می تواند حاوی بدافزار باشد. در اینصورت به احتمال زیاد کد مخرب می تواند در وب سایت شما پخش و باعث خرابی و از کار افتادن بخش های حیاتی شود. دلیل آن هم این است که بدافزارها می توانند موقعیت شان را پنهان کنند که تشخیص شان برای شما سخت می شود. همچنین ممکن است در فضایی قرار بگیرید که یک هکر به سایت شما نفوذ کرده و اطلاعات تان بدست آورد.

بیشتر باج افزارها نیز با فزونه و قالب نال شده به سیستم رخنه می کنند.اصولاً این قطعه کدها با اهداف مخرب به قالب یا افزونه نال شده تزریق می‌شوند. خطرناک‌تر اینکه، حتی ممکن است اطلاعات و داده‌های وبسایت خود را در روند هک از دست بدهید.

2- حریم خصوصی

قالب و افزونه نال شده -privacy

همان طور که اشاره کردیم، قالب و افزونه نال شده می‌تواند حاوی کدهای مخرب مختلفی باشد، که در ظاهر مشخص نیستند و در بین سایر کدها پنهان شده‌اند. کدهایی که قادرند اطلاعات را از سایت وردپرسی شما سرقت کرده و به هکر ارسال کنند.

این اطلاعات ممکن است شامل نام کاربری، آدرس ایمیل و گذرواژه‌ها باشد. اگر فروشگاه اینترنتی یا وبسایتی با امکان عضویت دارید، اطلاعات شخصی کاربران شما نیز می‌توانند در معرض خطر قرار بگیرند. هک شدن به این شیوه و شناسایی این گونه موارد، تا حدودی سخت است… چون در ظاهر، توابع به صورت نرمال در حال اجرا هستند.

3- مضر برای سئو

افزونه های نال شده

قالب و افزونه نال شده، می‌تواند سئوی وبسایت را تحت تاثیر قرار دهد و یا اینکه رتبه‌بندی وبسایت را به طور کامل نابود کند. موارد نال شده می‌توانند حاوی لینک‌های اسپم باشند، یا با ریدایرکت کردن صفحات، کاربران را به وبسایت‌های هدف خود هدایت ‌کنند.

پوسته ها و افزونه های وردپرس نال شده می توانند پیوندهای ناخواسته را به سایر وب سایت ارجاع دهند که ضمن تاثیر منفی بر شناخت و درک گوگل از عملکرد شما در سایت، باعث مشکلات لینک سازی واقعی تان شود. همانطور که می دانید تجربه کاربری نقش مهمی را ایفا می کند، بنابراین وقتی مخاطبین بتوانند به نتایج مورد نظرشان برسند، اهداف مورد انتظار نیز براورده می شوند. حال در نظر بگیرید که یک ریدایرکت پنهانی و یا صفحاتی که قبل از دستیابی به محتوای مورد نظر، سر راه قرار میگیرند، می توانند ردپا و اطلاعات هر شخصی که در سایت است را ذخیره کنند.

در این شرایط اغلب وب مسترها و کاربران نمی توانند متوجه این وظعیت شوند ولی موتورهای جستجو قادر اند فرایندهای حاکم را شناسایی کرده و اینجاست که وبسایت تان جریمه می شود. در نهایت رتبه تان کاهش و کسب و کارتان به مخاطره می افتد.

این فعالیت‌ها به سادگی توسط چشم، شناسایی نمی‌شوند! چون این لینک‌ها بین سایر کدها پنهان شده‌اند. اکثر صاحبان وبسایت‌ها هنگام ورود به وردپرس، متوجه این فعالیت‌ها نمی‌شوند. اما موتورهای جستجو به سرعت متوجه این قضیه خواهند شد و وبسایت آلوده را پنالتی می‌کنند. تنزل رتبه یا نابودی کامل جایگاه سایت، از عواقب بدی است که این کدها در پی دارند. در آخر به اجبار باید ماه‌ها برای سئوی وبسایت خود زمان بگذارید، یا حتی ممکن است یک سایت جدید را از ابتدا ایجاد کنید.

4- مسائل قانونی و شرعی

قالب و افزونه نال شده -legalissues

بیشتر قالب‌ها و افزونه‌های وردپرسی که به فروش می‌رسند، منبع باز هستند. برخی از آن‌ها با لایسنس‌های دست‌ کاری شده به فروش می‌رسند. این دست‌ کاری کردن کدها و وجود لایسنس، نشان می‌دهد که برخی از بخش‌های قالب یا افزونه نال شده، توسط قوانین کپی‌رایت محافظت می‌شوند… بنابراین استفاده از این موارد در مکان‌هایی که قوانین کپی‌رایت را اجرا می‌کنند، غیر قانونی است. علاوه بر این استفاده از قالب و افزونه نال شده از اخلاق حرفه‌ای به دور است.
قالب‌ها و افزونه‌های وردپرسی نال شده موجب سرقت اطلاعات، از دست دادن و افشای اطلاعات خصوصی کاربران و… می‌شوند که همگی می‌توانند به مراحل قانونی منجر شوند و در این پروسه ممکن است مبالغ هنگفتی را پرداخت کنید.

5- عدم دسترسی به بروزرسانی‌ها

قالب و افزونه نال شده -updates

نکته حائز اهمیت در محصولات نال شده این است که یا بروزرسانی نمی شوند و یا چندین ورژن از نسخه اصلی عقب تر هستند. وقتی یک افزونه یا قالب آپدیت می گردد، بسیاری از باگ ها و مشکلات ورژن قبل از بین می روند و ویژگی و امکاناتی نیز اضافه می گردد. شاخص ترین دلیل اهمیت بروز بودن در همخوانی و عدم بروز تداخل با سایر برنامه ها است. قطعا یک پلاگین قدیمی با هسته وردپرس یا قالب بروز شده از کارایی لازم برخوردار نخواهد بود. جدای از تمام این مسایل، وب سایت هایی که در آپدیت بودن قالب و افزونه ها کوتاهی می کنند، همواره با مشکلات و خطاهای بی شماری دست و پنجه نرم می کنند.

بیشتر توسعه دهندگان به طور مرتب بروز رسانی‌هایی را برای رفع اشکالات، اضافه کردن ویژگی‌های جدید و رفع مسائل امنیتی قالب‌ها و افزونه‌ها منتشر می‌کنند. قالب‌ها و افزونه‌های نال شده نمی‌توانند این بروز رسانی‌ها را دریافت کنند؛ زیرا کد لایسنس معتبری ندارند.

عدم دریافت بروز رسانی‌ها، موجب می‌شود که وبسایت در برابر باگ‌ها و مسائل امنیتی ضعیف شود. تیم توسعه ‌دهندگان هسته وردپرس نیز به طور مرتب نسخه‌های جدیدی را منتشر می‌کند، و گاهی اوقات قالب‌ها و افزونه‌ها باید بروز شوند تا با آخرین تغییرات سازگار بمانند. از آنجا که قالب و افزونه نال شده را نمی‌توان بروزرسانی کرد، ممکن است وبسایت شما ناسازگار یا غیر قابل دسترسی شود.

6- پشتیبانی و راهنمایی‌های مستند شده

نسخه نال شده قالب

یکی از مهم ترین مسائلی که می تواند نشان از نال بودن یک افزونه یا قالب باشد این است که پشتیبانی محصولی در کار نیست و شما با مواجه شدن در برابر یک مشکل، نمی توانید با هیچ شخصی در ارتباط باشید. پشتیبانی و بروز رسانی افزونه و قالب نشان از ویژگی های قابل اعتمادی است که می توانید به سلامت سیستم پی برد. طبیعاتا وقتی می توانید با یک فرد فنی و مطلع در ارتباط باشید که در قبال محصول پاسخگو است، شرایط متفاوت تری را بجای ابهام، تجربه می کنید. از سوی دیگر، با افزونه ها یا تم های نال هیچ پشتیبانی از فروشنده دریافت نخواهید کرد. دلیل آن هم این است که شما هیچ مبلغی پرداخت نکرده اید و همانطور که می دانید هیچکس هم نمی خواهد بدون هزینه کار کند.

حتی کاربران با تجربه وردپرس نیز به پشتیبانی و استفاده از راهنمای مستند نیاز دارند، تا به درستی از قالب‌ها و افزونه‌های پرمیوم استفاده کنند.
توسعه ‌دهندگان این محصولات وقت زیادی را برای پشتیبانی و ایجاد فایل‌هایی به عنوان راهنمای کاربران صرف می‌کنند. حتی متخصص‌‏هایی را به عنوان پشتیبان برای پاسخ‌گویی به سوالات، استخدام کرده و به طور مرتب آموزش‌ها و بروز رسانی‌های جدیدی به پروسه اضافه می‌کنند.

در صورت استفاده از قالب و افزونه نال شده، به اسناد و امکانات پشتیبانی دسترسی ندارید. زیرا این امکانات فقط در اختیار مشتریان خودشان قرار می‌گیرد.

7- استفاده غیر اخلاقی از نوآوری جلوگیری می‌کند

قالب و افزونه نال شده -noinnovation

برخی ممکن است استدلال کنند که این قالب و افزونه نال شده، یک قطعه کد کوچک و یک نرم‌افزار ساده است و چون توان پرداخت هزینه ندارم از این نسخه استفاده می‌کنم… اما همه این کدها نتیجه مهارت، استعداد و کار سخت است. نال کردن افزونه‌ها و قالب‌های وردپرسی موجب تغییر درآمدی توسعه ‌دهندگان و طراحان خواهد شد.

فروشندگان نرم افزار نتنها وقت خود را صرف نوشتن هزاران خط کد می کنند بلکه پشتیبانی، ایجاد محتوای آموزشی، ایجاد وب سایت های تعاملی و ارتباط با مشتری، استخدام پرسنل متخصص و غیره را نیز در برنامه کاری شان دارند. همه این موارد مستلزم صرف هزینه های زیادی است که با وجود استفاده از تم ها یا افزونه های نال شده رایگان، منابع مالی مورد نیاز تامین نمی شود. اگر چنین شرایطی حاکم باشد هیچ توسعه دهنده ای برای ایجاد قابلیت های خلاقانه قدم بر نمی دارد و از ساخت ویژگی هایی که می تواند مفید تر باشد منصرف می شود.

این اقدامات غیر اخلاقی می‌تواند موجب تضعیف روحیه کاری توسعه ‌دهندگان شود و از ایجاد محصولات نوآورانه جدید جلوگیری کند.

8- جایگزین‌های متعدد و رایگان

قالب و افزونه نال شده -free plugins themes

همانطور که می دانید، مخزن وردپرس تم ها و افزونه های رایگان زیادی را در اختیار شما قرار می دهد که می توانید از آنها به عنوان جایگزینی برای محصولات نال شده استفاده کنید. افزونه ها و قالب های فروشی زیادی وجود دارد که برای شما دارای نسخه رایگان نیز هستند. به عنوان مثال اگر افزونه ای برای فرم تماس نیاز دارید، می توانید نسخه رایگان سالم و اصلی را مستقیما از وردپرس دریافت نمایید. اما محصولات نال شده نتنها هیچ کارایی ندارند بلکه این ویژگی نیز شامل آنها نمی شود.

اغلب مردم همیشه بدنبال چیزهایی هستند که هیچ هزینه ای برای شان ندارد. در این حین بیشتر اوقات فراموش می کنند که جنبه های مهمی را مانند امنیت، حریم خصوصی و عملکرد مثبت مد نظر قرار دهند. همین امر در مورد افزونه ها و قالب ها نیز صدق می کند، آن هم درست در جاییکه یکسری با سو استفاده از این فضا اقدام به توزیع نسخه های رایگان برای اهداف بخصوص می کنند. اگر می خواهید در کاری موفق باشید که عده زیادی در آن مسیر نقش دارند، باید به تعهدات خود پایبند باشید. برای رشد و پیشرفت در سیستم می بایست یک نفر تمام وقت اش را برای محصولی ارزشمند گذاشته و شخص دیگری برای استفاده از آن هزینه پرداخت کند. تعامل میان فروشنده و خریدار است که باعث می شود کسب و کارها به حیات خویش ادامه دهند.

هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای استفاده از نسخه نال شده قالب و افزونه های نال شده وجود ندارد. مهم نیست که چه نوع قالب یا افزونه‌ای انتخاب می‌کنید؛ همیشه جایگزین‌های مناسب برای آن‌ها وجود دارد.
در واقع، بسیاری از افزونه‌های پرمیوم وردپرس یا قالب پرمیوم نسخه‌های محدودی را برای کمک در شروع کار دارند. مخزن وردپرس دارای هزاران افزونه و قالب رایگان است. برخی از آن‌ها حتی در حد محصولات برتر هستند. مهم‌تر از همه، می‌توانید آن‌ها را به صورت قانونی، بدون هیچ گونه مشکل و تأثیرگذاری روی جامعه وردپرسی و بدون کد مخرب استفاده کنید.

9-عدم دسترسی به توسعه دهنده یا فروشنده

وقتی می گوییم نال شده یعنی هیچ شخصی به عنوان توسعه دهنده و یا برنامه نویس یا پشتیبان محصول وجود ندارد، . افراد ناشناسی که عمدتا ماهیت و حضور خود را از چشم شما پنهان می کنند، برای آسیب رساندن به سایت و دستکاری در اطلاعات شما هرکاری می توانند انجام دهند. بدین ترتیب کافی است شما یک برنامه مخرب را بدست خودتان اجرا و نصب کنید. آنگاه حداقل اتفاقی که می افتد عدم براورده شدن انتظارات شما از کارایی برنامه ها است.

10-کدهای نامشخص و عدم اطلاع از ساختار نال شده

پلاگین های نال را از کدنویسی شان می توان شناخت. وقتی اینگونه افزونه ها را نصب می کنید، هیچ اتفاقی که انتظار اش را دارید نمی افتد. معنی null از تهی بودن و پوچی معنی می یابد. به عنوان مثال یک افزونه نال شده برای بهینه سازی اگر استفاده شود، هرچقدر هم که فرایندها را تکرار کنید، اتفاقی که باید بیوفتد، رخ نخواهد داد.

11- عدم اطلاع رسانی و آگاهی از اعلانات

همان طور که قبلاً ذکر شد، قالب‌ها و افزونه‌های وردپرسی به طور مرتب بروز رسانی می‌شوند و اغلب این بروز رسانی‌ها شامل ویژگی‌های جدید است. اگر از یک محصول وردپرسی دست‌ کاری شده استفاده می‌کنید، قادر به دریافت بروز رسانی‌های خودکار نخواهید بود… بنابراین متوجه اضافه شدن ویژگی‌های جدید نخواهید شد.

این ویژگی‌های جدید می‌توانند وبسایت شما را به طور قابل توجهی بهبود ببخشند؛ در صورتی که کاملاً از این تغییرات ناآگاه هستید و با یک نسخه منسوخ کار می‌کنید.

وضعیتی را تصور کنید که فروشنده یا توزیع کننده یک محصول، بروز رسانی فوری امنیتی را منتشر می کند اما هیچ اطلاعیه ای برای آن دریافت نمی کنید. در این شرایط شما وب سایت خود را در معرض رایج ترین حملات موجود در مقابل وردپرس قرار می دهید. در شرایط کنونی شما نمی توانید این نوع ریسک ها را بپذیرید، بنابراین بهتر است از افزونه و تم های نال شده استفاده نکنید.

12- محصولات نال شده هیچگونه مستندات شناسایی و آموزشی ندارند

حتی باتجربه ترین افراد و کارشناسان وردپرس نیز قبل از اینکه بتوانند یک قالب یا پلاگین جدید را نصب کنند، اطلاعات و دانشنامه های آن را مطالعه می کنند. به همین دلیل فروشندگان واقعی همیشه وقت و زمان زیادی را برای تولید محتوای آموزشی و ارایه اسناد اطلاعاتی صرف می کنند. به همین دلیل فروشندگان و توسعه دهنده ها زمان زیادی را صرف ایجاد اده های مناسب می کنند. در واقع برای این منظور آنها افرادی را استخدام می کنند که می توانند به همه موارد مربوط به سوالات کاربران پاسخ دهند.

جمع‌بندی نهایی

کاربران زیادی برای کاهش میزان هزینه‌های وبسایت از نسخه نال شده قالب و افزونه های نال شده استفاده می‌کنند، بدون اینکه از عواقب این کار آگاه باشند و بدانند قالب نال شده چیست . یکی از مهم‌ترین دلایل عدم استفاده از نسخه نال شده قالب و افزونه های نال شده ، عدم امنیت آن‌ها است. باید بدانید که نسخه نال شده قالب و افزونه های نال شده با اهداف مخرب تهیه می‌شوند و اصولاً حاوی کدهای تزریق شده برای سرقت اطلاعات هستند. در این مقاله به بررسی 12 دلیل برای جلوگیری استفاده از نسخه نال شده قالب و افزونه های نال شده پرداختیم و فهمیدیم قالب نال چیست ، که آگاهی از آن‌ها برای هر وردپرس کار ضروری است.

دیدگاه‌ها

Comments
  • کاربر وب

    الان مثلا محصولاتی که در فروشگاه ( خارجی ) شما هستش همه اروجینال هستن ؟؟؟

    • سینا عباسی

      سلام
      بله تمامی محصولات خارجی که توسط فروشندگان به فروش میرسه اورجینال هستند و قبل از انتشار در وبسایت ژاکت بررسی میشود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *